Machinisten unaniem positief over OilQuick hydraulische snelwisselsysteem

BINDING TUSSEN JAN KNIJNENBURG BV EN DEMAREC STOELT OP INNOVATIEF  VERMOGEN

 

‘De band tussen ons en Demarec stoelt onder andere op het innovatief vermogen van beide bedrijven. Daarnaast  stellen we allebei de klant centraal en werken met een platte organisatie met directe lijnen. We handelen praktisch en oplossingsgericht vanuit de in de praktijk opgebouwde kennis. Bovendien denken we steeds mee met de klant. Nee verkopen, zit bij onze ondernemingen niet in de genen. ’

Dat zegt Geoffrey Knijnenburg die samen met zijn zus Tamara en vader Jan de directie vormt van Jan Knijnenburg BV.  Een bedrijf dat naar eigen zeggen ijzersterk is in transporteren, slopen, afgraven en bodemsaneringen. ‘Een realistische kijk op zaken, korte lijnen en praktische oplossingen kenmerken onze werkwijze’, aldus de oud-profvoetballer - die voordat hij het bij het inmiddels 100 jaar oude Haagse familiebedrijf aan de slag ging, eerder bij ADO Den Haag en Go Ahead Eagles zijn centen verdiende.

 

Sloopwerk

Ongeveer 60% van de omzet realiseert het bedrijf -  met een vaste kern van 50 medewerkers   -  met sloopwerk. Zo heeft het bedrijf, dat afhankelijk van de orderportefeuille een beroep kan doen op een flexibele schil van tientallen oproepkrachten), zich ontwikkeld tot specialist in renovatiesloop. Geoffrey Knijnenburg: ‘Waar ingewikkelde projecten een specialistische aanpak vragen, tonen wij lef en komen we met realistische en praktische oplossingen. Renovatiesloop is daar een voorbeeld van. Wij draaien onze hand niet om voor het afbreken van de twee bovenste etages op een toren van 20 verdiepingen. Juist met precisiesloop kunnen wij vastgoed als geen ander herbestemmen. Dat doen we met kantoorpanden, industriële gebouwen en woningen.

Maar ook in totaalsloop zijn we sterk. Met ons uitgebreide machinepark slopen we woningen, flatgebouwen, kassen, raffinaderijen, kantoorpanden, tramspoorconstructies en industriepanden. En dreigt er instortingsgevaar door brand? Dan slopen we het pand in opdracht van de brandweer met calamiteitensloop. Zo vergemakkelijken we het bluswerk om uitbreiding van de brand te voorkomen.

Met onze certificaten tonen we onder meer aan dat we veilig en milieukundig slopen. Vrijgekomen afvalstoffen scheiden we om ze vervolgens hoogwaardig te hergebruiken. Dat kan met hout, koper, plastic en pvc. Stuiten we op asbest, dan kunnen wij het traject van asbestverwijdering begeleiden.

Daarnaast denken we altijd met de omgeving mee om overlast te voorkomen: we rijden buiten de spitsuren, beperken het aantal transportbewegingen, maken een projectafhankelijke logistieke planning, zetten verkeersregelaars in om in- en uitritten van het werkterrein veilig te houden en communiceren helder en tijdig naar belanghebbenden. En bij al onze sloopwerkzaamheden staan duurzaam werken, vrijkomend materiaal scheiden en recyclen en hinder voorkomen voorop.’

 

OilQuick hydraulische snelwisselsysteem

De kracht van Knijnenburg BV schuilt voor een belangrijk deel in het gebruik van het modernste en kwalitatief beste materieel dat voorhanden is. Zo zijn alle fonkelnieuwe Liebherr graafmachines uitgerust met het OilQuick hydraulische snelwisselsysteem van Demarec. ‘Wij hebben gekozen voor het type OQ 80. Voordat we definitief besloten, zijn we - omdat je toch over een flinke investering praat -  eerst gaan kijken hoe het een en ander in de praktijk werkt. Daarna waren we overtuigd dat je met het  OilQuick hydraulische snelwisselsysteem efficiënter en sneller kan werken. Omdat je sneller het juiste aanbouwdeel gebruikt heb je aanzienlijke lagere onderhoudskosten. Bovendien slijten sloopwerktuigen minder snel omdat ze op de juiste manier worden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn. Door het juiste gebruik van de sloopwerktuigen bespaar je bovendien op brandstofkosten, omdat het verbruik ook lager wordt’, aldus Geoffrey Knijnenburg.

 

 

 

Gevraagd naar de ervaring van de machinisten voegt Willem Lansbergen, al 32 jaar uitvoeder bij Knijnenburg en door Geoffrey zijn (tweede) sloopvader genoemd, daar aan toe: ‘De machinisten zijn unaniem positief. “Hadden we dit maar jaren eerder tot onze beschikking gehad”, zo hoor ik alom.  Ze hoeven niet meer uit te stappen, kunnen doorwerken. Bovendien is het veiliger en is er geen verlies meer van olie tijdens het wisselen. Dat maakt het ook nog eens milieuvriendelijker.’

 

DSC00106 copy

Vertrouwen en bouwen

Lansbergen zegt dat Knijnenburg alle sorteergrijpers, scharen en vergruizers van Demarec betrekt. Zo koos men voor de nieuwe Liebherr 950 voor de speciaal ontwikkelde DRG 28-1400 grijper. ‘Omdat die 1.40 meter breed is kunnen we beter grotere, houten vloeren oppakken. De houten vloerdelen breken minder snel en kunnen zo in de container worden gestopt. Daarnaast gebruiken we Demarec DRG 45 sloopsorteergrijpers en een nieuwe MPQ multischaar. We zijn dik tevreden. Het is niet goedkoop, maar uiteindelijk heb je wel topmateriaal in handen. Kijk bij Demarec weten ze  waarover ze praten. Ze staan vierkant achter de producten die ze leveren. Is er een akkefietje, dan lossen ze het direct op. Voordeel is dat Demarec een relatief kleine club is. Dat betekent in de praktijk korte lijnen en je zit altijd met de juiste mensen om tafel, die als het nodig is er direct een klap op kunnen geven. Ik had al contact met huidige directeur (Marcel Vening) toen hij nog niet voor zichzelf was begonnen.  En hij is nu nog steeds een persoon/bedrijf waarop je kan vertrouwen en bouwen. De goede  serviceverlening van Demarec illustreert dat telkens weer.’

Slimme app

Bij Knijnenburg merken ze dat de economie weer aantrekt. De orderportefeuille is meer dan goed gevuld. Stuk voor stuk projecten die zich niet ver buiten de stadsgrenzen van Den Haag afspelen. ‘Ruwweg 80% van ons werk is in de Randstad’, zo licht Geoffrey Knijnenburg nader toe.

Tot slot  illustreert hij nogmaals het innovatief vermogen van Knijnenburg BV. ‘Zo hebben wij in eigen beheer een app ontwikkeld die zorg draagt voor een papierloze administratie tijdens de uitvoering van een project. Deze slimme toepassing zorgt voor transparantie en een nog beter inzicht voor de klant.’

 

 

Historie

De oorsprong van Jan Knijnenburg ligt in de handel van stro en mest en het vervoer met paard en wagen. Die ontstond in 1916 toen opa Gerard op zijn boerderij in aanraking kwam met tuinders in de gemeente Westland. Na de Tweede Wereldoorlog moest veel puin en zand getransporteerd worden voor de wederopbouw van Den Haag. Daarop vond de eerste uitbreiding van het oorspronkelijke werkgebied plaats. De handel in transporten nam verder toe op het moment dat vader Guus in 1961 aan het roer kwam. Na zijn overlijden in 1978 ging Jan alleen verder. Inmiddels wordt hij terzijde gestaan door zijn zoon en dochter. Gedrieën bouwen ze verder aan de  uitbouw van een onderneming die constant investeert in de opleiding van medewerkers en continu het beste materieel aanschaft dat voorhanden is.